Tékák Tárháza

Titkos küldetéseken a Luftwaffe szolgálatában

KÖNYVBEMUTATÓ – Erich Sommer: Luftwaffe sas

2022. február 07. - Fejes Valentin

 

„Kétségbeejtően szorongatott helyzetben az ember nem hagyhatja cserben a bajtársait, nem tehet mást, mint teszi a dolgát – a tőle telhető legjobban – az elkerülhetetlen vég bekövetkeztéig.”

 

1954 szeptemberében az akkor hatvanhat éves, német származású Erich Sommer feleségével, valamint lányaikkal Ausztráliába költöztek, és Adelaide déli elővárosában, Bedford Parkban telepedtek le. Itt teltek békében hétköznapjaik: mindenki tette a dolgát, aztán ha idejük engedte, különféle hobbijaiknak hódoltak, esetleg a helyiekkel barátkoztak. Nincs semmi különös ebben az idilli helyzetben, gondolhatnánk – csakhogy a családfő évtizedekkel korábban a Luftwaffe kötelékében szolgált, ráadásul olyan küldetéseken vett részt, melyekről mostanáig valószínűleg nagyon kevesen szerezhettek tudomást.

luftwaffe_sas_fb.jpg

Lukasz Kasperczyk illusztrációja

A háborús veterán 1979 márciusában ült le először írógépéhez, hogy papírra vesse izgalmakban bővelkedő pályafutásának jelentősebb mozzanatait. Előbb természetesen a viszonylag felhőtlen gyermekkoráról mesél, majd ifjú felnőttként ért viszontagságaival folytatja, aztán pedig arról ad számot részletesebben, miként került a náci Németország légierejéhez, ahol teljesítette hazájának tett szolgálatát. Szigorúan titkos kísérleti berendezések sokaságát próbálhatta ki, az ő nevéhez fűződik a sugárhajtású repülővel végrehajtott első légi felderítés, emellett pár valódi ritkaságot (mint például a csupaszárny Horten Ho IX prototípusát vagy a bizarr Dornier Do 335-öst) saját szemeivel láthatott.

horst_es_erich_europa_konyvkiado.jpg

Erich Sommer (jobbra) örök cimborája, Horst Götz (balra) társaságában (a fényképet a kiadó bocsátotta rendelkezésemre)

Életének néhány jelenete minden kétséget kizáróan filmbe illő... Nézzünk erre egy példát! 1942 szeptemberében Junkers Ju 86-os gépüket kis híján lelőtte egy Spitfire. A pilóta személye csak jóval az összecsapást követően derült ki: I. Pál orosz cár dédunokája volt az, Emanuel Vladimirovich Galitzine, akit kisgyermekként menekítettek ki feldúlt hazájából az 1917-es forradalom idején. Mikor elújságolták a hercegnek a rossz hírt, miszerint szeretett édesanyja a londoni bombázások áldozatává vált, önkéntes tartalékos tisztként lépett be a Királyi Légierőbe. Mint azt naplóbejegyzéséből megtudhatjuk, a német gépen tartózkodók kizárólag a Spitfire beragadt gépágyúja miatt élhették túl a kellemetlen találkozást.

arado_ar_234_national_air_and_space_museum.jpg

Arado Ar 234-esekkel hősünk rengeteg bevetést hajtott végre (fotó: National Air and Space Museum)

Erich Sommer 2005-ben sajnálatos módon idősek otthonába kényszerült, és még abban az évben örök álomba szenderült. Emléke azonban nem fog feledésbe merülni, hiszen a neves szakértő, J. Richard Smith történész gondját viselte a vaskos kéziratnak – ennek eredménye lett végül az a könyv, ami az Európa Könyvkiadó jóvoltából immár magyarul is olvasható.

✪✪✪✪✪✪✪✪✪✪

 

A bemutató eredetileg 2019. december 11-én jelent meg.

 

A kötetet az Európa Könyvkiadó ajánlotta fel.

A bejegyzés trackback címe:

https://tekaktarhaza.blog.hu/api/trackback/id/tr1916625086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.02.07. 09:09:34

Köszönöm az ajánlót!

Fejes Valentin 2022.02.07. 09:10:13

@gigabursch: Én köszönöm, hogy elolvastad!

fonaktamas75 2022.02.08. 21:53:37

Azért, ha a felelevenített történet több részletét is megosztod, sokkal több kedvet csinálsz a könyvhöz: Ez volt ugyanis a II. vh. legnagyobb magasságban vívott légiharca. 43 000 láb, azaz több, mint 13 km magasságban zajlott. Sommer és Götz gépe az alig tucatnyi példányban gyártott Ju 86R magassági bombázó volt, a célpont Bristol. Speciálisan a magassági bombázók és felderítők elfogására létrehozott alakulat orosz pilótája egy különleges Spitfire-t vezett. Egy Mk. V változatot amely a Mk. IX-es Merlin 61-es motorjával, burkolatával és "C" típusú szárnyával volt felszerelve. 450 fontnyi felesleges súlyt szereltek ki belőle. A fegyverek egy részét, páncélzatot, még az állítható fém légcsavart is a háború előtt az első szériánál használt fix fa légcsavarra cserélték. A támadás során Galitzine gépágyúja befagyott, így a fegyvertelen bombázó egy találattal a bal szárnyában sikeresen elmenekült.

Fejes Valentin 2022.02.08. 21:56:32

@fonaktamas75: Nem vagyok benne biztos, hogy mindenkit ennyire érdekelnek a részletek, ezért szoktam inkább rövidebbre fogni. Mindenesetre köszi a plusz infókat!

fonaktamas75 2022.02.10. 01:32:19

@Fejes Valentin: Érthető, kuriozitása folytán nem voltam csak képes kevés információt megosztani róla. Akit bővebben érdekel, elolvassa a könyvet... A komment után ;) Szívesen!
süti beállítások módosítása